Kiedyś Fiat miał w ofercie roadstera, jeżeli zapomnieliście lub nie wiedzieliście o tym fakcie to teraz już wiecie. Mały sportowy samochód produkowany był w latach 1995 – 2005 w międzyczasie model przeszedł face lifting i zaliczył też 2 –letnią przerwę w produkcji. Po ponad 10 latach przestoju, Włoski producent przedstawił nam model: 124 Spider.
Roadster Fiata jest bliźniaczym modelem Mazdy MX-5 i tak samo jest produkowany w Japonii. Z zewnątrz oba modele można rozróżnić dzięki innemu kształtowi świateł przednich i tylnych, zmienionemu grillowi oraz lekko zmodyfikowanym błotnikom .mazda-mx5-tyl Gdyby nie znaczek na kierownicy to po zajęciu miejsca w środku moglibyśmy mieć wielki problem ze zidentyfikowaniem marki samochodu. We wnętrzu dostaniemy wszystko to, co znamy już z Mazdy włącznie z systemem multimedialnym, który osobiście uważam za niezbyt doskonały, sprawia wrażenie jakby działał w trybie Slow Motion. Na plus mogę ocenić jedynie to, że nie jest tylko dotykowy, a posiada też joystick do sterowania w okolicy dźwigni zmiany biegów. Szczerze mówiąc liczyłem na coś więcej od Włochów, z zewnątrz samochód jest podobny, ale jednak inny niż Japoński konkurent, natomiast środek to już typowa Mazda, nie ma tam nawet 5% włoskiego designu. mazda-mx-srodek
Oferowany silnik w Fiacie to 1,4 turbodoładowany o mocy 140 KM, przyśpiesza w 7,5 sekundy do 100 km/h. Porównywalny osiągami silnik w Maździe to 2 litrowy wolnossący o mocy 160 KM, 100 km/h na liczniku pojawi się po 7,3 sekundy. W obu modelach moc jest przekazywana tylko na tylne koła.
Zastanawiacie się pewnie o ile tańszy jest Fiat od Mazdy i już zacieracie ręce na myśl o tym, że zaoszczędzicie kilkanaście tysięcy przy zakupie. Otóż, ku mojemu zdziwieniu przy porównywaniu cenników obu aut Włoski produkt jest droższy ! Przy zbliżonym wyposażeniu jak i podobnych osiągach do wyboru mamy Fiata 124 Spider Lusso za 124 tysiące złotych, lub Mazdę MX-5 SkyPassion za 103 900 złotych.
Nie wiem czym jest spowodowana tak wysoka cena Fiata, może Japończycy zażyczyli sobie tak dużo odstępnego za skorzystanie z tej samej płyty podłogowej i wykorzystanie elementów wnętrza? Jeżeli tak to nie dość, że ich samochód będzie lepiej się sprzedawał to jeszcze będą zgarniać profity od Włoskiego producenta. W porównywalnych wersjach to aż 10 tysięcy złotych różnicy, nie wiem czy znajdzie się wielu fanatyków Fiata, którzy będą skłonni tak słono zapłacić. A nie oszukujmy się, że nie jest to dziwne… przecież płacenie więcej za Fiata niż Mazdę to jak zapłacenie za części zamienne więcej niż za oryginalne.

Jakub o Moto

Reklamy